Matkatavaroista:
Vaatetuksesta on ollut jonkin verran puhetta jo aiemmin,
mutta laitan tähän jotain havaintojamme tai ajatuksiamme ylös liittyen
matkatavaroihin. Nämä ajatukset ovat toki henkilökohtaisia ja vaihtelevat
kunkin tapojen ja tottumusten mukaan. Muistiinpanot auttavat ainakin itseä seuraavaa
matkaa valmistellessa.
Laukkuna minulla oli rinkka ja miehellä iso armeijan kassi,
jonka sai myös selkään. Hänellä kassi oli turhan suuri, minulla keskikokoinen
rinkka oli aivan riittävä. Ylipäätään tykkään enemmän kantaa kantamuksia
selässä kuin kantaa tai vetää perässä. Jalkakäytävät saattavat sisältää paljon
korkeuseroja ja epätasaisuuksia. Rinkassa kaikki vaatteet olivat omissa
pussukoissaan vähän teemoittain; erikseen kaupunkivaatteita, rantavaatteita ja
patikointivaatteita. Näin jokaista pussia ei tarvinnut avata jokaisessa
paikassa. Kenkävalinta oli aika nappiin: kevyet lenkkarin tyyliset kengät,
kastumista kestävät sandaalit, kumikengät vaativaan maastoon ja ”Iltakengät”
tai sandaalit, joilla on kuitenkin hyvä kävellä. Jos ei ole vaellusta, niin
kumikengät voi jättää pois. Iltakengätkään eivät ole välttämättömät, mutta
harmaissa muovisandaaleissa ei ole aina kiva kävellä, esteettisesti ajatellen.
Kenkäni ovat kuitenkin kevyitä ja pieneen tilaan meneviä ja rinkan alaosassa ne
kulkevat kuin itsestään.
Jos yhden kankaisen asian haluan nostaa esiin tarvelistan
yläpäästä, niin se on puuvillainen kangas tai huivi, kooltaan noin 100x160 cm.
Näitä voisi olla mukana molemmille omansa. Ne menevät paljon pienempään tilaan
kuin pyyhe ja käytän omaani paljon ja monella tavalla. Käytän sitä
rantatuolissa tai hiekalla alustana. Se toimii uimareissulla pyyhkeenä. Sillä
voi suojata ihoa auringossa palamiselta ja käyttää kuten suurta huivia.
Viileässä (vaikka ilmastoidussa autossa) sen voi kääriä shaaliksi lämmittämään.
Uimareissulla siitä saa kietaistua itselleen mekon lounaspaikkaan mentäessä.
Joskus olen käyttänyt sitä peittona, kuten nyt Endau-Rompinin kuumuudessa. Se
taipuu tarvittaessa myös aluslakanaksi. Kun pesettää matkalla jotain sen voi aina
pesettää siinä mukana.
Blogista:
Matkablogilla on minulla monta tavoitetta ja tarkoitusta. Päällimmäisenä
on ajatus tallentaa tapahtumista sellaista, mitä ei pelkät valokuvat kerro. ”Näin
me tämän koimme.” Miksi taas selostaa juuri blogiin, miksi julkaista nettiin?
Meillä on perhettä, ystäviä ja sukulaisia, jotka seuraavat matkaamme
reaaliajassa. Ei ole tarvetta soitella kotiin, että miten menee. Ihmiset pääsevät
lähes päivittäin (halutessaan) katsomaan kuulumiset netistä. Olen saanut joskus
ihmisiltä palautetta, että blogini on auttanut jonkun oman matkan suunnittelussa
ja antanut siihen tarvittavia tietoja tai uusia ideoita. Tämä on kannustanut
minua yrittämään tuoda tekstiin informaatiota ja yksityiskohtia. Mitä itse
tästä saan? Saan matkapäiväkirjan ja talteen asioita, joiden avulla voi myöhempinä
vuosina palauttaa mieleen kaikenlaista jo unohtunutta. Teen joistain matkoista kuvakirjoja
monia vuosia jälkijunassa. Tehdessämme kuvakirjaa pystyn leikkaamaan suoraan blogeista
tekstinpätkiä kirjaan valokuvien sekaan vähällä vaivalla. Helpottaa ja
nopeuttaa kirjan tekemistä ihan valtavasti. Siinäpä tärkeimmät. Mitä blogin
tekeminen sitten vaatii? Se vie kiistatta aikaa, meiltä yleensä tunnin joka
ikinen ilta matkan jokaisena päivänä. Joskus huonoilla nettiyhteyksillä tunti
ei edes ihan riitä. Onko se sen arvoista?
Paluumatkasta:
Tämän kokemuksen perusteella matkan jakaminen kahteen
osuuteen lyhyehköllä vaihtoajalla on mukavaa. Tunninkin jaloittelu ja
seisoskelu kentällä tekee todella hyvää ja seuraavalla taipaleella jaksaa taas
istua ja nukkua ihan toisella tapaa. Konetta vaihtaessa saa myös käytyä
mukavammin veskissä kuin koneessa. Ajallinen lisä ei ole tosiaankaan valtava. Tällä
kertaa me menimme kahdella vaihdolla – siitä ei ehkä tule tapaa. Varsinkin
takaisin tullessa viimeinen taipale Tukholma – Helsinki oli jo niiiin
väsyttävää.
![]() | ||
Ihmisen käden jälki. Juaran kyläkoulun seinämaalaus Tiomanin saarella |
![]() |
Luonnon omaa taidetta: laskuveden jäljet rantahiekassa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti