perjantai 19. huhtikuuta 2019

Kävelyä helteisessä Kuala Lumpurissa


Kuka ei muista missä se Malesia oikein tarkemmin ottaen sijaitsee, niin tuossa yllä maailmankartalla tämänhtkinen sijaintimme. (Vähän tarkempi kartta tämän postauksen alalaidassa). 

Kuten mainitsin, hotellimme Le Meridien sijaitsee KL sentralissa (Kuala Lumpuristaa puhutaan täällä lyhenteellä KL) ja siten logistisesti metron, junien ja monorailin risteymäkohdassa. Lähdimme kuitenkin mielettömän runsaan ja monipuolisen aamiaisen jälkeen kävellen liikenteeseen. (Ainoastaan Japanese omelette on jotain, mitä jatkossa vältän. En ikinä uskonut, että sikalan hajua voi maistaa - kyseinen munakas nimittäin maistui tismalleen siltä miltä sikala haisee. Se siitä.) Kysyimme ennen lähtöä hotellin concierge Keviniltä neuvoja tuleviin bussimatkoihin ja pyysimme häntä varaamaan meille lauttaliput Tiomanille. Sen jälkeen suuntasimme Maybankiin maksamaan puolet tulevasta luonnonpuiston reissusta - se tuntui järjestyvän helpommin näin kuin Suomen nettipankista, josta valuuttasiirto Malesian ringgiteillä ei onnistunut.

Kävelimme ensin Muzeum Nationaleen, mutta emme kuitenkaan menneet sisälle. Siitä pääsimme mukavasti lake-gardeniin, jossa oli todella rauhallista, hyvin vähän kulkijoita, pieni "järvi" suihkulähteineen, puita, puistoa ja kävelyteitä. Alueella on ihania lintu-, perhos-, ja orkideapuutarhoja, mutta koska näimme ne viime reissulla, niin tällä kertaa menimme vain ohi. Sieltä suuntasimme kohti chinatownia ja nappasimme samalla reissun ensimmäisen geokätkön.



















Toinen kätkö löytyi vanhan temppeli luota. Geokätkösivusto kertoo usein lisätietoja paikasta, jonka vuoksi kätkö on juuri sinne laitettu. Esimerkiksi temppelistä kätkösivulla kerrotaan näin:

"Chan See Shu Yuen Temple is one of the largest and oldest surviving Buddhist temples in Malaysia. Located at the southern end of Jalan Petaling, it is characterized by a typical open courtyard and symmetrical pavilions, and decorated with colourful paintings, woodcarvings and ceramic fixtures. Built between 1897 and 1906, it is quite an elaborate temple: from outside you can see the intricately carved kwang-tung roof, gables and specially-crafted terracotta friezes with monumental Chinese history and mythological scenes. The interior of the main temple has pillars with scenes of gold-painted warriors battling lions, dragons and other mythical creatures." (Lähde: https://www.geocaching.com/geocache/GC7N30W_chan-see-shu-yuen-and-kuan-yin-temple)



Olimme sen verran hikisinä ja väsyneinä kävelemisestä, että päätimme mennä Bukit Pintangiin ("keskusta") monoraililla MRL, lippu 2,20 MYR. Linjoissa oli ilmeisesti jotain vikaa, koska odotimme junaa melkein puoli tuntia ja sen tullessa jouduimme ahtautumaan sisään (aasialaiseen tyyliin eli täyttä oli).

Kävimme vanhassa kauppabasaarissa kiertämässä (eräs pieni tyttö saa mekon tuliaisiksi) ja etsimme sieltä täältä tuttuja paikkoja, mm. "jalkahieronta-katua". Pistäydyimme apteekissa ostamassa aurinkorasvaa ja saimme neuvon mistä katu löytyy ja sieltähän se löytyi. Kuin ihmeen kautta löysimme vielä saman hierontapaikankin kuin 6 vuotta sitten, eli "Best friend foot massage" osoitteesta Changat, Bukit Pintang. Otimme puolen tunnin jalkahieronnan ja vartin hartiahieronnan (50 MYR). Aivan mahtavaa pitkän kävelypäivän jälkeen.


Kävimme syömässä Jalan Alor'illa paikassa "Dino's thai food restoran". Valitsimme thai paikoista sen, missä oli eninten väkeä syömässä. Hyvä valinta! Otimme chicken garlic, chicken cashew nuts ja baby-Kailan osterikastikkeessa. Todella maukasta ja hyvää, nam.

Takaisin hotellille tulimme metrolla (MRT, yksi yhdensuuntainen lippu 1,65 MYR). Raha-asioista ja vaihtokursseista sen verran, että 1 € = 4,6 MYR, noin suunnilleen.

Huomenna lähdemme kohti Mersingiä, jossa olemme yhden yön ennen saarimatkaa. Matka kestänee noin 5-6 tuntia ja tarkoitus on ottaa kumijalaksi Transnasional bussiyhtiö, joka on kuulemma mukaan (ja myös Kevinin mukaan) Malesian paras ja varmin bussiyhtiö. Saarella saattaa olla sen verran huono nettiyhteys, että valokuvia ei saa ladattua. Jos näin on, lataan tekstejä ja jätän kuvat kaupungista ladattavaksi. Hyvää yötä.


torstai 18. huhtikuuta 2019

Saapuminen Kuala Lumpuriin

18.4.2019

Kaikkiaan kotiovelta hotellille matkasimme tänne vuorokauden verran. Tällä kertaa siis kahdella vaihdolla, kuten suunnitelmissa mainitsin. Ensimmäinen vaihto Köpiksessä (noin tunnin vaihtoaika) ja toinen Dohassa, sielläkin reilun tunnin vaihtoaika. Kaikki sujui jouhevasti ja hyvin. Vaikka matka-aika venyikin vaihtojen vuoksi päälle 17 tunnin, oli tämä mielestäni aika kiva systeemi. Ensinnäkin pitkän matkan katkaisi mukavasti lentokentällä portilta toiselle kipittäminen ja matkalla lähtöportille sai käytyä kunnon veskissä. Miinuksena ehkä kolme nousua ja kolme laskua (korvat hieman tuppasivat ärtymään), mutta eipä juuri muuta. Harvoin on tullut nukuttua pitkällä suoralla lennolla muutenkaan pitkiä yhtenäisiä unia, joten enemmän vähemmän se aika menee ruutua tuijotellessa tai kirjaa lukiessa. Tällä matkalla tuli katsottua 6 tunnin mittaista sarjaa (Loistava ystäväni, perustuen Elina Ferranten kirjaan), tehtyä puolitoista tuntia töitä ja luettua kirjaa reilut 300 sivua.

Kuala Lumpur oli iltapäivällä pilvinen ja taivas repesi tunnin mittaiseen kaatosateeseen matkalla kentältä keskustaan. Keskustaan (KL sentral) saavuimme KLIA express junalla. Lippu automaatista oli 49 MYR eli karkeasti noin kympin. Pääsimme suoraan sisäkautta asemalta Le Meridien nimiseen hotelliimme. Tässä vieressä on myös Hilton, joten jos jaksaa maksaa satasen yöstä, niin tämän paremmalla sijainnilla ei KL:stä hotellia saa. Lähellä on myös budjettihotelleja, joten jos sijaintina on KL sentralin läheisyys, niin tästä on helppo jatkaa minne vain.

Kävimme illalla hotellin lähellä Little Indiassa eli "Brick Fieldsissä" työkaverimme suosittelemassa paikassa syömässä, nimeltään Intian spices village. Siellä saimme nimensä mukaisesti erittäin hyvää, mausteista ja autenttista intialaista ruokaa, ei ollut tietoakaan suomalaisten lounaspaikkojen ajoittaisesta "bulkkimausta". Tuonne voi mennä toisenkin kerran. Erityisesti ihan perus Chicken tikka masala oli todella hyvää.

Eipä tässä ensimmäisenä iltana oikein muuta jaksa, tulimme yksien oluiden kautta hotellille ja nyt peti kutsuu. Ihan kivat näkymät 25. kerroksesta.

sunnuntai 14. huhtikuuta 2019

14.4.2019 Valmisteluista ja suunnitelmista


Ostimme noin kuukausi sitten lennot, Qatar Airwaysilta (https://www.qatarairways.com/en-fi/homepage.html). Menemme ensimmäistä kertaa kahdella vaihdolla, ensimmäinen vaihto Euroopassa, sitten Dohassa ja sieltä määränpäähän Kuala Lumpuriin. Miksi tämä lentoyhtiö? Olemme kuulleet hyvää: 32 kg maksutta matkatavaraa, ilmaiset tarjoilut lennoilla, enemmän jalkatilaa ja odotukseen oma lounge. Varaus meni sutjakkaasti ja nyt vain odottelemme ensimmäistä lentoa. Kaikkiaan matka Kuala Lumpuriin kestää noin 17 tuntia. Melko pitkä - mutta toisaalta ei ole pitkää yhtenäistä istumista. Toivottavasti vähän ehtii torkahtaa. Lähdemme täältä iltapäivällä ja saavumme Kuala Lumpurin iltapäivään seuraavana päivänä.

Halusimme olla sekä kaupunkilomalla, patikoimassa luonnonpuistossa että rannalla. Tällä kertaa matka menee siten, että kaupungeissa yövymme 6 yötä (3 eri kohdetta), rannalla 6 yötä ja luonnonpuistossa 2 yötä. Aikaa lähtöön on 3 päivää ja eilen illalla sain varattua rantakohteen yöpymisen, luonnonpuisto on varattu ja vielä puuttuu 5/6 kaupunki-öistä. Toisaalta se onkin helpoin nakki, koska ne eivät ole loppuun myyty kuten joku pienen rannan- tai luonnonpuiston maja saattaa olla.

Menin eilen erääseen retkeilyliikkeeseen, josta ostin pitkähihaisen paidan ja housut, molemmissa sekä aurinkosuojakerroin 50 että hyönteiskarkote. Karkotteen pitäisi olla pysyvä, jo lankaan saatettu, saa nähdä miten käy. Lisäksi yritin ostaa iilimato-sukkia, mutta niistä myyjä ei ollut kuullutkaan. Luonnonpuistossa on lukemani mukaan niin paljon maalla eläviä iilimatoja, että erityiset sukat ovat välttämättömyys. Muistan piskuiset iilimadot Borneosta, ne kävelivät kuin mittarimadot ja ilmeisesti haistoivat heti meidän verivarastot, koska niitä oli jaloissa kiinni kaiken aikaa. Irti vetäminen oli hankalaa, ne olivat imeytyneet veriaterialle tiukasti. Jälkeensä jäi vuotava ihonkohta kun viimein iiliäisen sai irti. Eivät kuulemma levitä mitään tauteja, mutta ovat epämiellyttäviä eikä ole kiva saada vertavuotavia kohtia ihoon hiostavassa sademetsässä. Onneksi sukkia saa ostaa luonnonpuistosta, joten sieltä sitten.

Viime reissulta ostetut "rubber-shoes" pääsevät taas tositoimiin. Ihanien täyskumisten kenkien pohjissa on kuin jalkapallokenkien nappulat, joten pito iljanteisessa savisessa metsässä on mahtava. Eipä sinne nahka- tai kangaskenkiä haluaisi laittaakaan likoamaan. Odotan kovin patikointiretkeä, vaikka emme ehdikään ilmeisesti pidempää patikoida kuin yhtenä päivänä.

Tulipa mieleeni, että jos jotain kiinnostaa Borneon Malesian puoli, niin täältä blogistani löytyy sieltä tarinaa:

http://borneoon.blogspot.com/2011/04/matkan-suunnittelua.html



2019 matkan suunnittelua

13.4.2019 
Neljä päivää lähtöön! Matkavalmistelut ovat vielä aivan kesken, yksi hotelliyö vasta varattuna. Parasta siis keskittyä oleelliseen. Selailen kirjaa "Speak Bahasa Malaysia - Fast and Easy". Ostin sen viime Malesian reissulla 7 vuotta sitten. Kirja on hyvin pieni ja ohut, ajattelin sen sisältävän helposti omaksuttavia lauseita. Haluan oppia numerot, erottaa ravintolassa kanan kalasta ja niin edelleen. Toiveeni matkakohteissa on, että ymmärtäisi jotain, vaikka ei osaisikaan puhua.

Esimerkki kohdasta Daily conversation: Berapalamakah dia akan berada di hospital? (How long will he has to stay in hospital?) Osaan siis kysyä arkipäiväisesti sairaalassa oloaikaa, mutta missään ei esimerkiksi opeteta numeroita, ellei hän sattumalta joudu olemaan siellä 28 päivää, jonka opin kohdasta Introducing: Saya berumur dua puluh lapan tahun (I am twenty eight years old).

Helppoja lausahduksia oppii myös kohdasta Why? Kuten esimerkiksi Mengapa awak berpeluh? (Why are you sweating?) Sangen hyödyllinen lause tropiikissa! Tai: Mengapa adik awak tertawa? (Why is your brother laughing?) Kun saan sopivassa tilanteessa kysyttyä hohottavan henkilön veljeltä syytä nauruun, en tietenkään ymmärrä vastauksesta mitään. Voin myös haastella elämän suurista kysymyksistä, kuten: Bagaimanakah awak boleh jadi kaya? (How do you get rich?) Jolloin alkaa vielä enemmän ottaa päähän ettei ymmärrä vastausta. Se kysymyksistä. 

Mitä tehdä, jos matkalla hukkaa mykadin? Mikä lienee, mutta jos se hukkuu, niin näin helposti voi asian ilmaista: Sya hendak buat laporan kehilangan mykad. (I want to make report on losing mykad).

When parting kappaleessa oppii tärkeitä lähtemiseen liittyviä lauseita. Kirjasessa kerrotaan muun muassa seuraavanlainen keskustelu:
Selamat tinggal - Good bye (näkemiin)
- Why so early? (Miksi näin aikaisin?)
- I have to go to my brother's house. (Minun pitää mennä veljeni talolle)
- Is your brother not working? (Eikö veljesi työskentele?)
- No, He takes leave. (Ei, hän ottaa vapaata.)
- Why he takes leave? (Miksi hän ottaa vapaata?)
- His son is sick. (Hänen poikansa on sairas.)
- If that is the case, good bye. (Jos näin on asia, niin näkemiin)

Saatan ottaa kirjasen mukaan matkaan ja toivoa, että ei tule niin hankalaa tilannetta, missä sitä pitäisi käyttää. Mutta on se hyvä olla mukana, jos mykadi katoaa.

lauantai 13. joulukuuta 2014

Bangkokin Chinatownissa


Bangkok, ah sinä mieletön enkelten kaupunki; kaoottinen tavarapaljous, liikenteen syöksähtelevät itsemurha-ajajat, miljoonat pienet mustapäiset ihmiset ja muutamat turistit. Siinä ensivaikutelmiamme kun saavuimme Chinatowniin - joka muuten sivumennen sanoen on maailman ensimmäisiä Kiinan ulkopuolisia oikeita Chinatowneja. Se on todella aito. Sen kadut pienenevät kujiksi, jotka pienenevät pienemmiksi kujiksi. Oletko kahden talon metrin levyisessä välissä vai onko kyseessä kuja? Kujilla olevan myytävän tavaran ja krääsän määrä on ihmismielen käsityskyvyn ulottumattomissa. Miksi se kaikki tavara on tehty, kuka sen ostaa, miten siitä saa kukin elannon? Eräissä kohdin törmäsimme kortteleihin, jossa oli pieniin yksittäisiin esineisiin asti hajotettuja autoja. Mitä tekee paja jossa on kaksituhatta auton sylinteriä? Korjataanko niitä uudelleen käyttöön (jipii!)? Miehiä kädet rasvassa puuhailemassa koneiden parissa minne ikinä katsotkin. Mustaa rautahärpäkettä kasoja kasojen perään. Kierrätyksessä olisi maailman tulevaisuus, koska tavaran ostaminen näyttää olevan loputonta.

Käänny toisaalle ja näet kaupan hiuspinnejä, tarroja, T-paitoja, nuudelikeittoja, helmiä, grillattuja heinäsirkkoja, paahdettuja siannaamoja, sukkia, boxereita, lippiksiä, paahdettuja kastanjoita, hedelmiä joko mehuksi puristettuna tai sellaisenaan, nyrkkeilyhanskoja, kyniä, kukkaroita, vöitä, pussukoita nahasta ja muovista, laukkuja, syömävalmiita maissintähkiä, muistikirjoja, rusetteja, kenkiä, sandaaleita, kiinalaisvalmisteisia leluja - ja taskuvarkaita. Kultaliikkeeitä, räätäleitä. Luetteloa voisi jatkaa loputtomiin. Eräänä esimerkkinä tämä: ostin hauskan käkkyrän puisen kävelykepin pienestä kaupasta, kepin päästä kuitenkin puuttui kumitulppa ja se oli lattialla liukas. Myöhemmin iltapäivällä Pasi huomasi erään myyjän, jonka 2 neliömetrin myyntipöydällä oli kaiken kokoisia ja muotoisia mustia kumitulppia jokaista maailman kävelykeppikokoa ja muotoa varten. You name it, he got it. Voisi vielä yleistää: You name it, Bangkok Chinatown got it.

Kävimme ajelemassa joella paikallisilla paateilla. Linjoja oli useita, mutta reittikartta ja pysäkkiluettelo oli hyvin selkeä. Voit valita joko 150 bht kokopäivälipun turistilinjalle tai matkustaa paikallislinjoilla n. 10-30 bht kertamaksulla. Me menimme vain yhden menopaluun, joten menimme täpötäysillä paikallislinjoilla. Mukava elämys ja kaupunkiin sai joella vähän etäisyyttä ja perspektiiviä. Menimme pois Chinatownista enemmän niille nurkille jossa reppureissaajat käyvät. Siellä oli myös omanlaistansa tunnelmaa, vaikka meille se jäi läpikävelyksi Khao-san-roadeineen. Joimme hedelmä-shaket eräässä majapaikan ravintolassa ja törmäsimme suomalaiseen eläkeläispariskuntaan jotka ovat 7 viikon reppureissulla. He olivat yöpyneet siinä ilmastoidussa huoneessa noin 12-14 euron hintaan ja olivat tyyytyväisiä paikkaan.

Ylitimme kerran jalkaisin erästä monikaistaista tietä pitkällä kaavalla jääden välillä liikenneympyrään odottamaan sopivaa hetkeä tien ylitykseen. Valoihin oli pysähtynyt uudenaikainen länsimainen lava-auto. En nähnyt ketä auton sisällä oli, mutta auton avolavalla kyhjötti alle 10-vuotias tyttölapsi. Jähmettyneessä asennossa, eikä ilmekään värähtänyt kasvoilla koko aikana. Hän tuijotti meitä täysin ilmeettömin kasvoin ja liikkumattomin silmin, mikä ei ole lapselle tyypillistä. Kasvoilta ei voinut lukea mitään ilmettä. Pahinta on, että niistä ei voinut lukea lainkaan toivoa. Tiedän että olen herkkä erilaisille tunnelmille ja saatan tehdä niistä pitkälle johtavia virheellisiäkin tulkintoja, mutta jatkaessamme matkaa tukahduttavassa helteessä olin kananlihalla monen korttelin verran. (Jos olisin ollut tarpeeksi nopea ja fiksu, olisin napannut autosta ja tytöstä valokuvan ja tehnyt vaikka Suomessa ilmoituksen, varmuuden vuoksi. Mielestäni jokaisen aasiassa matkaavan pitää ilmoittaa viranomaisille - vaikka kotimaassaan - epäillyistä lasten hyväksikäytöistä. Se on meidän velvollisuutemme.)

Kaupunki on sen verran laaja että turistikartassa ei ole mainittu jokaista katua ja kujaa, joten eksymisen vaara on ilmeinen. Joskaan siinä ei ole mitään vaaraa sinänsä. Jos uuvut, etsit jostain taksin joka palauttaa sinut esimerkiksi hotellille. Me eksyimme tänään monesti erilaisille kaduille ja kujille umpimähkään, mutta aina löysimme lopulta sinne minne piti, oli se sitten vesibussin pysäkki tai oma hotelli. Eksymisessä on myös se mukava puoli, että joutuu (pääsee) alueille ja paikkoihin, jotka eivät ole turistien kansoittamia. Tälläkin kertaa huomasimme useasti olevamme ihmisvilinän ainoat länsimaiset tarpojat.

Jos Bangkokissa on matkalla vain kahtena iltana, niin toinen ilta kannattaa olla 5.12. Thaimaan rakastetun ja palvotun kuninkaan syntymäpäivä. Kukaan maassa käymätön Eurooppalainen tuskin tajuaa millaisessa asemassa kuningas on kansalaisten sydämissä, mutta myös syvälle juurtuneena koko yhteiskunnassa. Kuningas näyttää olevan thaikansaa yhdistävä ja rauhaa ylläpitävä voima. Jos haluat nähdä hänen kuvansa, ota käteesi mikä hyvänsä Thaimaan seteliraha. Hänen kuviaan näet myös ympäri maata erilaisissa julisteissa, talon seinissä ja valtavina tauluina tai erikseen pystytetyissä telineissä. On postikorttia ja on monien metrien korkuisia kuvia alttareineen. Kuninkaallisuuden väri on keltainen, siksipä näimme 5.12 lähes yksinomaan erilaisiin keltaisiin T-paitoihin pukeutuneita ihmisiä. Eräässä temppelissä oli jopa kultaisten buddha-patsaiden seassa kultainen kuninkaan patsas. Kuningasta rakastetaan syvästi ja hänen syntymäpäiväänsä juhlitaan juuri Bangkokissa erittäin näyttävästi. Ihmismassat - todelliset massat - lähtevät kaduille osallistuakseen markkinahumun täyttämään juhlaan. Kuin Suomen vappu Helsingin keskustassa ilman alkoholia kertaa tuhat. Täällä olin vähän sekaisin että millä kohdin keskustaa sitä juhlimme ja miksi juuri siellä, mutta sinne erilaisten kadunmiesten kehoittamina ja innoittamina mekin tungimme itsemme. Tapasimme aikaisemmin päivällä eräässä kadun kulmassa opettajan, joka kertoi meille syntymäpäivästä sekä muutamasta temppelistä joka olisi juuri tänään auki. Kävimme niissä iltapäivällä, ennen juhlallisuutta.

Suuresta kultakupolisesta temppelistä oli hyväåt näkymät yli koko Bangkokin.
En yleensä pidä tungoksesta ja tunnen siellä helposti oloni tukalaksi, joskus jopa hieman pakokauhuiseksi. Mietimme tänään sitä, miksi aasiassa siedän tungosta ja jopa tavallaan nautin siitä. No, eräänä puolena on ehdottomasti se, että päätä pidempänä on hieman väljemmillä vesillä hengittämässä. Ja täällä tungos ei ole jonottamista tai jonnekin pääsyä (kiire, kiire, kiire), vaan ennemminkin joukon mukana ajelehtimista, virtojen vietävinä elämysten pyörteissä.

Mutta takaisin syntymäpäiviin. Kello kahdeksan tällä suunnattomalla eri kaduille ulottuvalla alueella alkoi yhteislaulu. Joukot lauloivat jostain kaikuvan esilaulun mukaan ainakin kolme säkeistöä "jotakin". Kuvittelin itsekseni että siinä kerrottiin ehkä kuninkaan elämästä ja hänen asemastaan kansan sydämissä. Tuhannet kynttilät paloivat ihmisten käsissä (yhtään palanutta hiuspehkoa ei näkynyt!) ja tunnelma oli harras, kuin uskonnollinen. Laulun lopuksi kajautettiin jonkinlaiset kolminkertaiset eläköönhuudot ja sen jälkeen alkoi ilotulitus. Ensin raketit paukkuivat meistä vasemmalle johtavan kadun päästä. Niin, olimme tungeksineet useamman tunnin johonkin, jota kuvittelimme kaiken keskukseksi ja sitä se olikin. Sen jälkeen oikealla jysähtivät kumeat jysäykset, kuin tykinlaukaukset ja jokaisen tykinlaukauksen jälkeen taivaankannen valaisi valtava ilotulitusten muodostelma. Näitä jysäyksiä en laskenut, mutta taivasta yritin kuvata. Välillä peityimme taivaalta satavaan palaneeseen hiutaleeseen ja yö värjäytyi savusta harmaaksi. Sitten puhuivat taas tykit, joiden jysähdys kuului ja totisesti jopa tuntui rintakehässä. Tässä oli tunnelmaa, oli jylhyyttä, upeutta, prameutta, kauneutta ja rakkautta. Kuten Thaimaan kävijät tietävät, kuninkaan arvosteleminen herättää vihaa ja kuvien häpäiseminen on kielletty. Todettakoon lopuksi katujen varsilta bongattu julistus: Long Live the King!
Lopulta pitää vielä suositella hienoa hotelliamme Chinatownissa; Shanghai Mansion Boutique Hotel. Hotellia tuskin huomasi ulkoapäin, mutta sisältä se oli todella viehättävä. Hotellin toisessa kerroksessa aukeni korkea aula kuin sisäpiha, jossa oli noin 10x3 m kokoinen matala kaunis kala-allas. Hotellissa oli tavoiteltu vanhan Shanghain tunnelmaa ja mitä minä siitä käsitin, niin hienosti oli onnistuttu! Huoneet olivat myös tyylikkäitä kylpyammeineen, hienosti toimivine suihkuineen. Olipa jopa minibaarin virvokkeet vapaasti käytettävissä: kylmä juoma ja perunalastut olivat hyvää ensiapua läkähdyttävän kaupunkitarpomisen jälkeen.
Hieno matka jälleen kerran, monta monta kokemusta rikkaampana kotiin. Kiitos seurasta!

lauantai 6. joulukuuta 2014

Khao Lak 2014

Tutuissakin paikoissa tapahtuu vuosien varrella muutoksia ja voi löytää uusia käymisen arvoisia juttuja. Khao Lakistakin olen kirjoittanut tässä blogissa jo aiemmin, mutta tässä jotain ajankohtaisia ajatuksia.

Khao Lakista haluamme suositella seuraavia paikkoja (eikä tarkoita että tämä olisi mielestäni yhtä kuin luettelo ainoista hyvistä paikoista):
- Sala-Thai perinteistä thairuokaa. Ydinkeskustassa, vastapäätä suurinta Super-Marketia ja pannukakkunaisia.
- Kohinoor, lähellä keskustan pääkadun eteläpäätä, meren puolella tietä. Intialasta ruokaa. Taso voi hieman vaihdella, esim tulisuuden suhteen.
- Cocktail-bar (on myös paikan nimi), keskustan eteläpuolella ylämäen alkupäässä päätiestä meren puolta vastapäätä olevalla puolella. Ulkopuolella on koristeena valaistu riksha-polkupyörä, terassilla bambukalusteet. Saat aitoja upeita cocktaileja kauniisti koristeltuna 99 bht hintaan. Laaja valikoima.
- Hill Tribes jossa pohjois-Thaimaalaista ruokaa. Otimme kokin suositteleman menukokonaisuuden ja se oli todella herkkua. Erittäin suuri annos yhdelle. Parhaiten ravintolan löydät taksikyydillä, koska se on keskustan ja Bang Niang markkinoiden välissä, kävelymatkan päässä markkinoista.Jälleen meren puolta vastapäätä, päätien varrella.
Kuvassa Hill Tribes illallinen:

Markkoinoita pidetään tällä hetkellä Bang Niangissa ma, ke ja la, joista ma on kooltaan pienimmät. Myös sää vaikuttaa. Mene ajoissa: erään kerran mennessämme klo 21 aikaan ne olivat jo ohi.
Siellä myydään myös hyvää ruokaa kojuista, erikoisuutena paistettuja bambumatoja ja sirkkoja: kannattaa maistaa. Neljän pannussa ruskistetun herkun joukosta (bamboo worm, caterpillar, cricket ja grasshopper) juuri nämä, bambumato (bamboo worm) ja sirkka (cricket), olivat maultaan länsimaiselle helpoimmat aloittaa. Pasi popsi koko kattauksen, minä tyydyin bambumadon maistamiseen. Se oli hyvää. Söimme myös eräänlaista Phad thaita, maukasta ja edullista. (Katukojuissa tai ostoskeskuksen kojuissa nuudeli-kasvis-kana-(tofu) -tyylinen Phad Thai maksaa yleensä reilun euron per annos. Tämä näytti pätevän myös Bangkokissa, joskin halvemmallakin voi löytää.

Tällä kertaa kävimme myös katsomassa miltä näyttää 10 vuoden jälkeen silloinen Blue Village Pakarang, joka tuhoutui tsunamissa. Tuosta paikasta aloitimme aikoinaan Thaimaan matkailumme ja olihan sillä oma kiistaton hohteensa juuri häämatkakohteenamme. Sitä ei enää ole, vaan tilalla on Apsara Villas hotellialue. Paikka ei ole enää meidän makuumme, siitä on tullut jotenkin jäykän hieno. Rantabaarista taas on tullut liian "hippi", joten sinne tuskin enää palaamme. Eläköön muistoissa ikuisesti. Läheinen White Sand Beach on sen sijaan edelleen mukava ja se näytti vuokraavan pieniä bungalowejakin. Niiden tasoa emme sen tarkemmin katsoneet.
Yövyimme Khaolak Sunsetissa nyt toista kertaa. Huone oli siisti, merinäköalalla ja sijaitsi korkeammalla rinteessä. Aamiainen oli ilahduttavasti länsimaiseen makuun aika runsas, joskaan ei mitenkään erityisen runsas (kuten ehkä joskus ennen on ollut). Hotellissa oli paljon saksalaisia ja ylipäätään paljon iäkkäitä ihmisiä. Rauhallista ja mukavaa, hintaluokaltaan 60 e/huone/vrk.

Chiang Mai: viihdyimme pidempään

(Kohdetietoa Chiang Maista myös muualla tässä blogissa, etsi tunnisteilla)

Kaupungista tehdään monenlaisia retkiä ympäristöön. Erilaisia patikointimatkoja (sisältäen halutessaan myös elefanttiratsastusta ja koskenlaskua), pyöräretkiä ja liitoköysirataelämyksiä, mitä mekin kävimme vielä kokeilemassa. Flight of the Gibbon retki käsitti sademetsään tehdyn vaijeriradan, jossa roikuimme ja heiluimme erilaisia ratoja läpi kuin Gibbonit puiden latvoissa. Retkiä tekee tällä hetkellä kolme yrittäjää. Menimme alkuperäisen yrittäjän retkelle, koska se oli viidakkoisessa metsässä ja turvallisuusasiat olivat hyvällä mallilla. Toiset yrittäjät olivat metsässä myös, mutta kuulemamme mukaan erilaisessa harvemmassa metsässä. Olimme tyytyväisiä elämykseen! Turvallista mutta huimapäistä.

Muutama sananen myös markkinoista: kannattaa mennä, sillä siellä myydään halpatuontitavaran lisäksi myös erilaista käsityötä. Aika äkkiä erottaa mikä on mitäkin ja kauppatavaraa löytyy aivan laidasta laitaan. Samaten markkinoiden katumyyjien kojuista löytää jos jonkinlaista syötävää heinäsirkoista ja paistetuista toukista lähtien. Söimme useammasta kojusta eikä tullut mitään vatsanväänteitä mistään. Söimme mm. Chiang Mai sausage - oikein hyviää paikallisia makkaraa sekä joitain kiinalaisia nyyttimäisiä makeita leivonnaisia. Vanhasta kaupungista suosittelemme ravintolaa, jonka nimi on suomennettuna "riisikeitto 1 baht" eli Khao Tom 1 baht. Samalla kadulla oli myös muita hyvän näköisiä ruokapaikkoja. Katu lähtee suuresta Wat Pha Sing -temppelistä ja on nimeltään jokseenkin Ratchadamnoen road. Sama katu vei toisesta päästään ns. lauantaimarkkinoiden alkuun Tha Phae portille ja myös sunnuntaimarkkinat olivat sillä kadulla ja levittyen viereisille kaduille. Sangen tärkeä katu vanhassa kaupungissa siis. Kartat näkyvät olevan yleensä niin, että joki kulkee pohjois-etelä-suuntiin, ja näissä kaduissa tämä tärkeä katu kulkee itä-länsisuuntaan suunnilleen keskellä vanhaa kaupunkia.
Kuten mainittua, lauantaisin ja sunnuntaisin Chiang Maissa ovat markkinat. Kävimme pyörimässä molemmissa ja ostimme sekä käsitöitä että jotain pientä rihkamaa. Molemmat markkinat olivat elämys. Hinnoista ei tingitty, vaan tavaroista tai ruuista maksettiin juuri se hinta jonka myyjä ilmoitti. Sehän on tavallaan helpotus. Myös sittemmin Khao Lakin markkinoilla huomasimme tinkimisen vähentyneen.

Chiang Maissa on kuvailemani vanhan kaupungin lisäksi myös uudempaa ja hienompaa tienoota, esimerkiksi Nimmaheimin Roadin varrella oleva Maya kauppakeskus, jonka ovimies avasi meille oven vieden sotilaallisesti kättä lippaan! Sisältä löytyi kaikenlaista merkkiliikettä, josta ostin oikein mukavat laadukkaat täysnahkaiset sandaalit, muuhun hintatasoon verraten kalliilla hinnalla.
Aamiaiskahvilan löytyminen vanhasta kaupungista oli hankalaa, koska thairuoka ei aamusta maistunut. Useimmista kahviloista sai vain leivonnaisia tai jos jotain aamiaista oli tarjolla, se oli kehnohkoa. Tyypillisesti viimeisenä aamuna löysimme läheiseltä Singharat roadin pieneltä sivukujalta ihanan keitaan: aamiaista(kin) tarjoavan kahvilan, jossa oli vehreä puutarha vesiputousaltaineen - tosiaan pieni vihreä keidas muuten niin liikenteen saastuttamalta kolkalta. Samainen kahvila näytti muuttavan aivan hostellimme kohdalle Singharat roadille toisen sivukadun kohdalle (sen nimessä oli cafe, mutta nimeä ei tullut laitettua ylös), joten kannattaa käydä kokeilemassa, jos satutte niin sanotusti huudeille.

Chiang Mai on virkistävä poikkeus Phuketin ja Bangkokin jälkeen mitä tulee tuk-tukeihin. Siellä niillä oikeasti voi matkustaa, samoin kuin lavatakseilla jotka hoitavat julkisen liikenteen ja taksin välimuotona liikennettä. Pysäytät lavataksin ja kysyt onko se menossa sinne minne haluat. Jos on, kyyti maksaa 10-40 bahtia. Jos ei, odota seuraavaa. Kaikki Tuk-tuk kuskit eivät vie ostospaikkoihin vaan suoraan juuri sinne minne haluat. Tuk-tukeilla pääsi noin 100 bahtilla tai alle jo melko pitkälle.

Kaikkiaan parin yön kohteesta oleilumme venyi vaelluksineen viikkoon.